En god gjest kommer ubuden

søndag, desember 25, 2005

1.juledag

Nå e altså julaften over for i år... men det e litt greit og, så kan me sleppe å tenke på alt me må bli ferdig me før jul. 1.juledag e alltid avslappende. Det einaste eg har gjort i dag e sove, spise, spille spill, lese ei bok eg fikk i går (De Fire og Han Som Gjør Galt Verre, utrolig morsom fantasybok :) og spise ennå mer...

Me hadde ein litt dramatisk hendelse her i går kveld. Pappa hadde kjøpt seg sigarer så han skulle røyke siden det blir så god lukt av de. Ette ca 10 min begynn brannalarmen å hyle. Og det e ikkje sånn vanlige røykvarsler-alarm, men den som e kobla opp te NorAlarm og skjære i ørene. Me sjønte ingenting, for ein sigar kan vel ikkje gi fra seg så mye røyk?! Så sprang eg ut i gangen og sjekte, og der va det masse(!) røyk, og eg tenkte: hjelp! nå brenne det ein plass....
Men då eg kom inn på kjøkkenet såg eg at me bare hadde glømt å ta av gryta me varme bjørnebær så me hadde te dessert (så de va ganske svidde kan du sei).... Imens hylte alarmen fremdeles og de ringte fra NorAlarm og greier. Heldigvis gikk det bra. Me fikk skrudd av alarmen og lufta ut røyken.
MEN ein tankevekker kan det jo ver: Julå e ei tid me masse lys og varme, og dermed og større brannfare... hørte på nyhetene at ei jente på 10 år hadde brent inne i ein brann i går, på selveste julaften. Det e grusomt... Eg e gla det ikkje va så alvorlig hos oss. Men det va ein ting så va litt betryggende: Alarmen hos oss va så høg at eg garantert hadde våkna hvis det va midt på nattå, og siden me e knytta opp te NorAlarm kunne brannvesenet vore her 10 min ette at alarmen begynte å hyle.

Så ein litt mer positiv ting: eg fikk faktisk syv par me sokker te jul :-) Eg like veldig godt sokker, hvertfall me knalske farger sånn at kræsje me alt det andre eg har på meg ;)

God jul te alle sammen!!

6 Comments:

  • Hehe...T tross for brannalarmen, hørres d ut som om du har hatt ein kjempefin jul:) Tror nok d va lika gale hos oss (sjøl uten at me hadde glømt noegn gryta på ovnen...), va litt løye... D va ingen så ville vera julenisse for tonje og martin i år, så øyvind mått ringa ein kamerat så han konne komma t unsetning. Spesielt Tonje va heilt i hundre, hu sprang rundt i heila huset og spurte ka ti nissen kom. Men når han endelig kom så hu at han hadde to øyrer, og oppdaga sevfølgelig at an hadde maska på seg. Så nå tror ikkje hu på nissen lengre, så sleppe kameraten t øyvind å ver nisse neste år og. Ha ein fortsatt fin ferie, kanskje me snakkes i mårå... I hvertfall snakkes me på tirsdag!

    By Blogger Susanne, at desember 26, 2005 12:04 a.m.  

  • Jaaa, ut å kjøra!!!!

    By Blogger Susanne, at desember 27, 2005 12:57 p.m.  

  • LLLLLAAAAAIIIIILLLLAAAAA!!! Eg e dødsleile Kvinnherad nå.. blæ! Savne deg! klem

    By Blogger Stine, at desember 29, 2005 7:15 p.m.  

  • Heia! Legge bare ijenn ein hilsen her eg;) min blogg oppdates ishe så ofte at d jørr någe, så eg har fått kjeft av Ragnhild, så ska bjunna itte nyttår...:P kanksje ett av mine nyttårsløfter! håper du har hatt en fin jul, så benytter jeg også anledningen til å ønske deg ett godt nyttÅr!;) snakkis tirsdaaag....;-)

    By Blogger Maren, at desember 31, 2005 2:29 p.m.  

  • Cool blog, interesting information... Keep it UP » »

    By Anonymous Anonym, at mars 01, 2007 5:08 p.m.  

  • Looking for information and found it at this great site... sports bookcase kids Toyota corolla 1980 ns 1 linkin id 3007089 buy ionamin

    By Anonymous Anonym, at mars 06, 2007 11:24 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home