En god gjest kommer ubuden

mandag, januar 29, 2007

Hüvää Peivää!

Her e me i jentelugare på ferjå fra Stockholm te Åbo.

Jepp Jepp. Då e me på minioutreach i Finland! Me har allerede vore her i ei uke. Finland e et utrolig land! For første gang på 19 år va eg tebake i Åbo, i ca 2 timer før me kjørte te Vaasa. Her bor me hos ein utrolig gjestfri familie! Me får mat, og senger me sengetøy, og så har de ein badstu som me nå har brukt omtrent annenkver dag. (Og då høre selvfølgelig snøbading me, brrr…) For badstu e ein nødvendig del i finnenes kverdag. Sjøl om någen bare gjør det ein gang i ukå...
Og hvis någen trodde min familie e sprø så skulle de vore her… Datterå i huset sove ute på terassen om nattå ( i ca -10 grader…) Og faren e utrolig sprek og går te og me på ski i lunsjpausene sine. Og nesten all maten lage de fra bunnen av :) Eg må sei eg digge denne familien!

Og så har me vore på skoler og undervist i religion om kristendom. Det e kult! Ein musikk klasse sang te og me for oss, og det va heilt nydelig. Og ettepå sang me någen norske sanger for de (ikkje fullt så nydelig…)

På lørdag va me på ein ungdomsleir, der me hadde 3 timer med undervisning. Først tenkte me at det va veldig mye, men Gud ga oss så mange ideer at me faktisk gikk ein halvtime over tiå i den første bolken.
Og eg kunne merke at Gud va der og gjorde någe. Me hadde om Guds farshjerte, kossen kjempe mot løgntanker, tilgivelse, kossen bruke tid me Gud…. Og me tok det ut i praksis med ungdommene: Proklamerte sannheter over oss i stedet for løgner, og me lot Gud vise oss ting i livet me måtte be om tilgivelse for eller tilgi, og skreiv et brev te Gud om kossen me hadde det akkurat då. Eg bare håpe og ber om at det kan bli ein del av livet dis og, og ikkje bare någe de hørre på ein leir! De va så herlige de ungdommene! Veldig lette å komme i kontakt me. Og mye åpnere og ikkje så kalde som norske ungdommer…

Snø har me og her! Så på fridagen vår idag va me ute og rant i ein akebakke. Etterpå va me på gudstjeneste i den svenske kirken, og der traff me et Jesus Revolution team som faktisk har base i Kongensgate 1 i Oslo ( for uinnvidde så bor me i Kongensgate 1 i Skien) De va fra mange forskjellige land og 2 norske. Og me ba for de og velsigna de, og de ba for og velsigna oss. Det va virkelig ein velsignelse og motivasjon! Me e mange søstre og brødre i troen som arbeide for samme kongerike. Eg kunne liksom kjenne at me hadde ein connection me de sjøl om me aldri har troffes før, fordi me jo e ett i Kristus!

Her har me et drama i ein religionsklasse.

Hvis eg får det te komme det flere bilder seinere...

Og nå har me någen travel dager foran oss, så eg seie ikkje nei takk te forbønn!

Gud e god!

Te neste gang : Nädään! (På finsk: Me sees!)

3 Comments:

  • Stå på! Utrolig stolt av deg, at du faktisk ikkje bare sette deg ner men at du gir alt for Pappa sitt rike. Glede meg t du komme hjem (igjen).

    By Anonymous Anonym, at januar 31, 2007 11:57 a.m.  

  • Nå har eg bestilt biletter, og toget mitt komme fredags morgen til skien (altså den 9.februar). Glede meg eg!

    Gla i deg, stor klem:)

    By Blogger Susanne, at februar 01, 2007 1:41 p.m.  

  • Eg glede meg ennå merr t du komme hjem så eg kan snakka med deg. VÆR-SÅ-SNILL-kom-hjeeeem! Ihvertfall innenfor Norges grenser. Liker deg.

    Din Jonathan

    By Anonymous Anonym, at februar 01, 2007 6:21 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home